سرمایه گذاری در ایران2023-11-12T09:47:50+03:30
اولویتها و فرصتهای سرمایه گذاری ایران

 

مقدمه
فهرست اولویت های سرمایه گذاری حوزه صنعت ، معدن و تجارت براساس برنامه های وزارت متبوع ( به شرح جداول پیوست ) تدوین گردیده است و از طریق پورتال وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان های تابعه در دسترس سرمایه گذاران محترم این بخش قرار می گیرد .
همانطور که مستحضرید منظور از اولویت گذاری به رشته فعالیت های مندرج در فهرست اعلامی، پشتیبانی و حمایت های حوزه اختیار این وزارتخانه و پیشنهاد درخواست پشتیبانی از سوی سایر دستگاه ها است. بدیهی است سایر خدمات و پشتیبانی های مورد نیاز سرمایه گذاران از طریق حوزه های مرتبط قابل پیگیری خواهدبود. سرمایه گذاران محترم می توانند جهت طی فرآیند سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری با مراجعه به سامانه وزارت صنعت ،معدن و تجارت و یا سازمان صنعت،معدن و تجارت استانهای کل کشور مراحل کار را طی نمایند. رعایت موارد ذیل در راستای تقویت و بازدهی بهتر سرمایه گذاری ها تعیین کننده و اثر بخش خواهد بود :
1) توجه به ضرورت صادرات بخشی از تولیدات ( حداقل 30%)
2) مطالعه بازار منحصر به بازار داخلی نشود و در مطالعات امکان سنجی به بازارها و رقبا درعرصه های بین المللی توجه و مورد ارزیابی قرار گیرد
3) تولیدات بدون حمایت های خاص دولتی رقابت پذیر باشد.
4) حتی الامکان سرمایه گذاری ها در صنایع مهم و صادراتی بصورت مشارکت با شرکت های توانمند خارجی باشد
5) به امر دانش فنی و قابلیت توسعه محصول از طریق تحقیق و توسعه و طراحی در سرمایه گذاری ها توجه شود.
6) با توجه به محدودیت توان بانک های داخلی ، در زمینه تامین مالی بالاخص در سرمایه گذاری های بزرگ به بازار سرمایه و همچنین جذب منابع مالی مبتنی بر سرمایه گذاری و فاینانس خارجی تکیه شود .

فهرست کلی اولویت های سرمایه گذاری در ایران