سومین سمپوزیوم بین‌المللی و پنجمین سمپوزیوم ملی کریسپر برگزار شد

//سومین سمپوزیوم بین‌المللی و پنجمین سمپوزیوم ملی کریسپر برگزار شد

سومین سمپوزیوم بین‌المللی و پنجمین سمپوزیوم ملی کریسپر برگزار شد

آئین افتتاحیه سومین سمپوزیوم بین‌المللی و پنجمین سمپوزیوم ملی کریسپر برگزار شد. این سمپوزیوم یک‌روزه توسط پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری و با مشارکت ۱۵۰۰ دانشمند ایرانی و خارجی به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

سومین سمپوزیوم بین‌المللی کریسپر میزبان دانشمندان،  پژوهشگران، محققان و دانشجویان حوزه‌های مختلف علوم زیستی است و در صدد آن است که دستاوردهای علمی در زمینه اصلاح ژنتیک و فناوری کریسپر را معرفی نماید.

کمک به افزایش تنوع زیستی با فناوری کریسپر

جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست‌فناوری، روز دوشنبه یکم اردیبهشت‌ماه در مراسم افتتاحیه سومین سمپوزیوم بین‌المللی کریسپر، اظهار کرد: ۹۰ درصد منابع غذایی از تعداد معدودی گونه گیاهی و جانوری تامین می‌شود، در صورتی که بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون گونه گیاهی و جانوری در کره زمین وجود دارد. امروزه کاهش تنوع زیستی روبرو هستیم‌ که این امر موجب آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی و باغی و منابع غذایی می‌شود. برای حفظ محیط زیست و استمرار و بهبود زندگی بشر، افزایش تنوع زیستی ضروری است.

وی در ادامه اظهار داشت: حفظ ثبات و تبادل تولید محصولات کشاورزی هم به تنوع زیستی وابسته است و از طرفی بین تنوع زیستی افزایش جمعیت رابطه مستقیم برقرار است‌.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری اطهار داشت: با وجود تنوع اقلیمی بالا در ایران، بیش از ۸ هزار گونه گیاهی، ۵۰۰ گونه پستاندار، ۳۶۰ گونه طیور، ۳۹۰ گونه ماهی و ۱۳۰۰ گونه میکروارگانیسم وجود دارد که جزء ذخایر ژنتیکی کشور به شمار می‌آید. در حال حاضر، تخریب محیط‌زیست از مشکلات جدی کشور و یکی از اهداف مهندسی ژنتیک، حفظ ژنوم گیاهان، جلوگیری از انقراض گونه‌ها و تنوع محیط‌زیست است.

محمدی ادامه داد: فناوری کریسپر با فراهم کردن امکان تغییر در ژنوم گیاهان، ابزار قدرتمندی در مهندسی ژنتیک است و انقلابی در آن ایجاد خواهد کرد؛ برای مثال تولید گندم بدون گلوتن برای افراد حساس به گلوتن، یکی از این کاربردهاست. ویرایش ژنی همچنین می‌تواند نقش زیادی در حفظ و بهبود سلامت جامعه با جایگزین کردن ژن‌های خاص ایفا کند.

وی اظهار داشت: کریسپر از ابتدا درمان بیماری کم‌خونی داسی شکل را هدف گرفت و در این روش با ژن درمانی و قرار دادن ژن‌های عملکردی در سلول بیماری موثر واقع می‌شود. فناوری کریسپر در مرزهای دانش است و ایران نیز توانسته همپای کشورهای دیگر در این فناوری فعال باشد. برخی محصولات ژن درمانی تولیدشده در ایران در مراحل کارآزمایی بالینی است‌ و به زودی شاهد تحول بزرگی در استفاده از این فناوری برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله اچ‌آی‌وی (HIV) و برخی سرطان‌ها هستیم‌.

فناوری کریسپر (CRISPR) یا ویرایش ژنی هم به منظور درمان بیماری‌ها و هم برای پیشگیری از بیماری‌ها به کمک اصلاح ژنتیکی هوشمندانه استفاده می‌شود و در حوزه‌های مختلفی چون «سلامت و پزشکی»، «کشاورزی، دام و طیور» و «صنایعی چون صنعت غذایی» کاربرد دارد.

توسط |2023-08-06T08:44:46+03:30آگوست 6th, 2023|اخبار|بدون دیدگاه

درباره نویسنده: